Wimsalabim

Avonturen op de fiets

Nieuwe fiets

Het was Krista die een nieuwe fiets nodig had. Maar het was Wim die met een nieuwe fiets thuis kwam. En wat voor één: een aangepaste versie van de Scram, het jongste model van Pilot Cycles uit Nuenen.

Mijn versie van de Scram is een titanium gravelbike, uitgevoerd met een Pinion gearbox, riemaandrijving en een Jones stuur. In de stuurpen is een accu geplaatst met usb aansluiting. Hierop kan de telefoon worden aangesloten voor navigatie doeleinden. De accu wordt opgeladen door de naafdynamo in het voorwiel.

Titanium fietsen zijn een klasse apart. Het hoogwaardige materiaal is licht en sterk. Maar relatief moeilijk te verwerken en mede daardoor duurder dan aluminium en staal. Pilot houdt het ontwerp- en productieproces van veel onderdelen echter in eigen hand en kan daardoor concurrerende prijzen hanteren.

Standaard is de Scram uitgevoerd met een Pinion P1.12 gearbox. Voor het reizen op de fiets heb ik graag kleinere intervallen. Daarom viel de keus op de uitvoering met 18 versnellingen. In plaats van de carbon of verende Lauf voorvork is een vaste titanium voorvork gemonteerd. Deze is voorzien van bevestigingspunten voor zowel low riders als zogenaamde anything cages. Het standaard racestuur is vervangen door een comfortabel breed Jones stuur met mogelijkheden voor verschillende handposities. Tot slot zijn er 2,25″ brede banden opgezet omwille van comfort als we de gebaande paden verlaten.

Het resultaat is een snelle reisfiets met een comfortabele zit waarmee ik off-road ook goed uit de voeten kan. De fiets voelt enorm wendbaar, maar tegelijkertijd ook erg stabiel. Daarnaast is het ook nog eens een plaatje om te zien.

Het was nog even spannend of de fiets voor vertrek gereed zou zijn. Frame, vork en stuur moesten uit Taiwan komen. Via Hong Kong… Door de situatie aldaar was er de nodige vertraging. Twee weken voor ons geplande vertrek was het nog onduidelijk wat de status van de zending was. Kort daarna kwam het bericht dat het pakket in Luik was aangekomen. Een paar dagen later was het geheel afgemonteerd en kon ik de fiets ophalen. Het contact met Pilot Cycles was gedurende het gehele proces erg goed en er werd ook goed meegedacht.

Uiteraard heb ik ook nog de fiets waarop ik bijna 30.000 kilometer van Alaska naar Vuurland heb gefietst. Een oerdegelijke Idworx die met gemak nog een aantal soortgelijke reizen mee kan. Krista fietst nu op deze fiets, welke haar goed past.

Een mooie gelegenheid om beide fietsen tegenover elkaar te zetten, want er zijn nogal wat verschillen tussen mijn oude en nieuwe fiets:

  • Rohloff vs Pinion naaf
  • Ketting vs riem aandrijving
  • Velg vs schijfremmen
  • Aluminum vs titanium frame
  • Recht vs Jones stuur
  • 26″ vs 29″ wielen
  • Uitvalnaven vs steekassen

Het laatste decennia hebben zowel de Pinion naaf als de riem aandrijving een flinke opmars gemaakt in het hogere segment van trekking fietsen. Maar ook de Rohloff naaf en de ketting zijn nog steeds erg gangbaar. Velgremmen en 26″ wielen zie je daarentegen steeds minder.

Het ontwerp van beide fietsen is erg verschillend, ze zijn dan ook voor een ander doel gemaakt. Zo is de Idworx ontworpen als een comfortabele off road trekking fiets voor de lange afstanden. De verlengde achterbrug en gebogen voorvork zorgen voor een rustig stuurgedrag. De Pilot heeft daarentegen als gravel bike een meer sportieve zit met dito stuurgedrag door de rechte vork.

Hierdoor is het niet mogelijk om op basis van een vergelijking een waardeoordeel te geven. In een volgende blog hoop ik wel mijn eerste ervaringen met de Pilot Scram te delen!

Hieronder de foto’s van Pilot Cycles:

Next Post

Previous Post

2 Comments

  1. Bas 19 March 2020

    Hoi, mooi stukkie! Je kondigde aan ook met een rijervaring te komen. Kun je die al geven? Grtz!

    • Wimsalabim 20 March 2020 — Post Author

      Dank je wel Bas. Beloofd is beloofd, ik ga mijn best doen om komende week mijn ervaring te delen!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2020 Wimsalabim

Theme by Anders Norén