Wimsalabim

Avonturen op de fiets

Aankomst op Tenerife

Enkele maanden geleden hebben we een onderkomen geboekt in het noordoosten van Tenerife nabij park Anaga en op korte afstand van de luchthaven. Nadat we geland zijn komen we er achter dat er nog een luchthaven is. En daar staan wij…

Zo zitten we even later met onze spullen in een taxi naar Punta del Hidalgo. Tachtig kilometer fietsen door bergachtig gebied vonden we iets te veel van het goede om acht uur ‘s avonds. Het valt het ons op dat het erg veel verkeer is op de wegen in het zuiden. Op de plek van bestemming vinden nog een aardig lokaal restaurant waar we ons op het late tijdstip te goed doen aan een heerlijk maal.

Vanaf het balkon van ons onderkomen hebben we de volgende dag een fantastisch uitzicht op de oceaan en park Anaga. Op onze barefoot schoenen stappen we vanaf onze voordeur de bergen in. We genieten met volle teugen van het grillige lava landschap en het mooie weer. Een paar keer hebben we fraai uitzicht op de kustlijn. Na twee uur vinden we het welletjes en dalen we weer af over hetzelfde pad.

Park Anaga

De volgende dag bereiden we ons voor op de eerste fietsdag. We boeken via AirBnB een overnachting en een overtocht met de ferry naar Fuerteventura, via Gran Canaria. De app van Naviera Armas werkt niet naar behoren. Na de boeking hebben we geen toegang tot de tickets.

Vanaf Punta del Hidalgo is het ruim veertig kilometer naar onze AirBnB in San Andrés, nabij de haven van Santa Cruz waar de ferry vertrekt. We kiezen voor de route door park Anaga, met een klim naar Pico del Inglés op 992 meter, de eerste van de zes cols. Een pittige route met veel moois in het verschiet.

Over de doorgaande weg klimmen we met het nodige autoverkeer vanaf zeeniveau gestaag naar de afslag die naar park Anaga leidt. Hier is ook de afslag naar San Cristóbal de La Laguna, de oude hoofdstad van Tenerife. De stad staat op de Unesco werelderfgoed lijst en we besluiten dat dit een ommetje waard is. We belanden op set van een Cubaanse film. De staat van de koloniale gebouwen in La Laguna is gelukkig een stuk beter dan op Cuba.

Na twee cafés cortado en een broodje vervolgen we onze weg. Via een klim van twintig procent en daarna een stuk onverhard belanden we op de weg naar de pas. We leren (opnieuw) dat we niet blind moeten vertrouwen op Google Maps. En dat we de navigatie hier beter kunnen instellen voor auto’s in plaats van fietsen.

San Cristóbal de La Laguna

Door het voor dit park kenmerkende laurierbos klimmen we naar de pas. Vanaf daar gaat het nog een beetje op en neer met fraaie vergezichten. We zien San Andrés al liggen, maar mogen eerst nog twintig kilometer afdalen. De afdaling is uitzonderlijk mooi en één van onze absolute favorieten. Door het beperkte percentage en de overzichtelijke lange bochten zoeven we heerlijk naar beneden zonder overmatig veel te remmen.

De afdaling

Om vijf uur zijn we beneden. We trappen door naar Santa Cruz om onze tickets voor de ferry van de volgende dag veilig te stellen. We verliezen de nodige tijd om het kantoor te bereiken en zijn blij dat ons dit morgen bespaard blijft. De dame achter de balie is uiterst vriendelijk. Met een voldaan gevoel keren we terug door het havengebied.

In San Andrés tillen we onze spullen vijftig traptreden op naar onze AirBnB. Na een douche eten we voortreffelijk bij Posada del Pez aan de overkant van de straat. Na een dag als deze smaakt alles dubbel lekker. Eenmaal terug zetten we onze wekker op drie uur. De ferry die ons naar Lanzarote brengt, vertrekt om vijf uur…

San Andrés

Next Post

Previous Post

4 Comments

1. Anne-Marie 10 December 2019

Dag krista en wim. Nou in een totaal andere wereld. Krijg er zo ook zin in na je verhaal. Geniet ze daar

• Wimsalabim 25 December 2019 — Post Author

Dat klopt Anne-Marie! De zon en de bergen.. En ja het is hier buiten de steden fantastisch fietsen! Mooie klimmen en prachtige afdalingen.

2. Guy H. 7 January 2020

Mooi fietsverslag en jullie kozen mooie bestemmingen: Anaga gebied, logeren in San Andrés, een bezoek aan La Laguna… jullie zijn kenners ofwel hebben jullie alles perfect voorbereid. Zelf heb ik ook enkele artikels geschreven, misschien interessant voor jullie: https://www.tenerifevakantie.com/activiteiten/fietsen/

• Wimsalabim 7 January 2020 — Post Author

Hallo Guy, we hebben genoten van Tenerife en de andere eilanden. De gids van Elmar heeft ons goed geholpen. Ben benieuwd naar je artikelen, ik ga er vanavond even voor zitten.